Ensimmäisen vuoden kokemuksia yrittäjänä

yrittäjä, Savonlinna, sopuisa, elämänkaaripalvelut

Sopuisa 1-vuotias

Yrittäjän polkua tulee tällä viikolla täyteen kokonainen vuosi. Sopua- toiminimi viettää 1-vuotissyntymäpäivää lauantaina 29.4.2023. Nyt on aika koota ensimmäisen vuoden kokemuksia yrittäjänä. Blogia kuvittaa oman elämänkaaren muistot pitemmältä ajalta ja tuoreemmat hetket Sopuan ensimmäisen vuoden ajalta.

 

Sopua on alkukipuilujen jälkeen oppinut hymyilemään, ryömimisen jälkeen noussut seisomaan ja askeltaa eteenpäin. Yrittäjänä minusta ei ole tullut myynti-ihmettä, mutta olen löytänyt oman tyylini. Se on kuulemma lämminhenkinen.

 

Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen olin hullaantunut oikeista asiakkaista, tekemisen ilosta ja uuden oppimisesta. Apeutta puolestaan aiheuttivat silloin pienet tulot, yhteisöjen vaihtuminen sekä myynnin ja markkinoinnin vaikeus. Jälkimmäisen puolen vuoden aikana tunnelmat on seesteisemmät eikä enää ole tarvetta plusmiinuslistoille.

yrittäjä, Savonlinna, sopua, sopuapalvelut, kokemuksia yrittäjänä

Kysyntä on kirkastanut liikeidean

Ensimmäisen vuoden kokemus on, että suurin osa Sopuan asiakkaista on ollut perikuntia tai asiakkuusketjujen kautta perikuntien osakkaita omissa yksityisoikeudellisissa sopimuksissaan. Itä-Suomen väestörakenteen perusteellakin on ilmeistä, että tyypillinen yksityisasiakas on keski-ikäinen, joka tiedostaa omat ja lähipiirin elämänkaareen liittyvät sopimustarpeet.

 

Luontevaa on ollut keskittää toiminta Savonlinnan lähialueelle, vaikka on Sopualla valmius auttaa myös verkon välityksellä ja matkustaa.

 

Yleisin palvelu on edunvalvontavaltuutus, johon usein liitetään hoitotahto ja hoivatahto. Seuraavaksi yleisin on perukirja, jonka yhteydessä heti tai jonkun ajan päästä tehdään myös perinnönjakosopimus. Jonkin verran on ollut kiinnostusta kiinteistökauppaan ja etenkin sähköisissä palveluissa avustamiseen.

 

Valmennuspalvelut on myös testattu ja niissä piilevä kysyntä kiinnostaa Sopuaa jatkossa erityisesti.

yrittäjä, Savonlinna, sopua, sopimuspalvelut

Sopua ei mainosta perinteisesti

Sopua ei ole toistaiseksi mainostanut maksullisesti. Sen sijaan palveluista on kerrottu kotisivuilla ja some-kanavilla lyhyesti, kerrottu uudestaan ja perusteellisemmin, kerrottu esimerkein ja taas kerran kerrattu jo aikaisemmin kerrottu. Vaihdellen taustalla kuvia, musiikkia ja tarinoita.

 

Kun yrittäjää alkaa viesti tökkiä ja toisto sananmukaisesti oksettaa, voi kuulemma olla mahdollista, että joku muukin on sen huomannut. Tämän opin maaliskuussa, kun paikallinen VAU-hanke järjesti markkinointiaiheisen tietoiskun.

Palautteiden voima

Sisältömarkkinoinnin ohella asiakashankintaa on edistänyt Sopuan Google my business -sivuston palautteet. Ne ovat julkisia, omalla nimellä kirjoitettuja arvioita. Vuoden aikana niitä on kertynyt 16 kpl. Yksinyrittäjälle tällä toimialalla rohkaiseva määrä.

 

Markkinointikursseilla olen oppinut, että yrityksen pitäisi sijoittaa markkinointiin 20 % liikevaihdosta. Tässä vaiheessa olen tuosta tinkinyt ja mahdollistanut asiakkaille edullisemmat palvelumaksut kuin toimialalla yleensä.

 

Näin jokainen asiakas voi saada edullisesti yksilöllisen ja laadukkaan palvelun. Palvelu on myös yhteistyötä. Toimeksiannot tehdään nimittäin usein yhdessä asiakkaan kanssa. Kuolinpesien pesänilmoittajista on tullut läheisiä kumppaneita.

yrittäjä, Savonlinna, sopua, palaute

Anteeksipyytelystä eroon

Alkuun epäröin mainostaa Sopuan palveluita, koska koin, että sopimuskonsultin pitäisi olla vähintään juristi ja työyhteisövalmentajan psykologi tai pedagogi. Vuoden mittaan olen oppinut arvostamaan omaa moniosaamistaustaani. Viime vuosituhannen puolella valmistunut maanmittari sitä paitsi on oikeasti vahva maa- ja vesioikeuden asiantuntija, jolle kaupat, lahjat ja perintösaannot olivat jokaviikkoisia työtehtäviä.

 

Sekä valmentamisessa että sopimusten kanssa auttamisessa asiakkaat arvostavat elämänkokemusta, jota ei opi kirjoista vaan ihan vaan elämällä. Siinä jopa yrittäjän harmaantuvat hiukset ja kasvojen rypyt voivat olla eduksi.

yrittäjä, Savonlinna, sopua, liikeidea

Kuin hapanjuurileipominen

Ruisleivän salaisuus on rakkaudella vaalittu hapanjuuri. Yrittäjällä omannäköinen liikeidea on vähän sama juttu. Käytännöllinen ja yksinkertainen resepti, jolle annetaan aikaa ja lämpöä.  Silloin tuotteista tulee maistuvia ja tuoksu leviää naapurustoonkin.